Scrapp & Snakk - Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Juletradisjoner

5 posters

Go down

Juletradisjoner Empty Juletradisjoner

Poste by Papirskreppa Man 03 Nov 2008, 19:51

Hadde vært moro å høre hvilke tradisjoner dere andre har, når det gjelder jul og juleforberedelsene.
Papirskreppa
Papirskreppa
Husvarm
Husvarm

Antall Innlegg : 432
Age : 63
Bosted : Finnsnes
Reputation : 0
Registration date : 20.05.2008

http://www.papirskreppa.blogspot.com

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Isabell Man 03 Nov 2008, 21:48

Skal vi se...i år er jeg på lavkarbo, så da blir det naturlig nok bakt lavkarbo julekaker, men julekaker skal det bli!

Med barna så lager vi pepperkakehus, samt at vi er hos farmor og baker lefse. Vi har også en kveld med juleverksted.

Jeg begynner å pynte 1 søndag i advent, da kommer adventslysene og stjernene opp. Pynter jevnt og trutt frem mot jul.
Isabell
Isabell
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 4968
Age : 54
Bosted : Risør
Reputation : 1
Registration date : 11.05.2008

http://scrappoglapp.no/nettbutikk

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Ingunn Tir 04 Nov 2008, 01:00

Pepperkakehus er et must hos oss! Har laget et hvert eneste år siden mannen min og jeg feira jul sammen for første gang for 20 år siden... Tror nok at det er det eneste jeg virkelig, virkelig kom til å savne hvis det ikke var på plass. Det året sønnen min ble syk kom vi hjem fra sykehuset på lillejulaften (hadde vært der i 3 uker i strekk) og det eneste jeg tenkte på var at jeg måtte få laga pepperkakehuset! Og det gjorde jeg... Dermed ble det jul det året også! Very Happy Ellers så spiser vi pinnekjøtt på julaften og ribbe 1.juledag. Grøt til nissen må vi også sette ut! Ellers så er det viktigste for meg den gode tiden man får med familien... 1.juledag er alle samlet hos mamma, dere kan tro det er liv i huset da! Vi er fem søsken, og tilsammen har mamma og pappa 13 barnebarn i alderen 17-3 år, så dere kan jo tenke dere selv! Smile
Ingunn
Ingunn
BingoKjærring

Antall Innlegg : 889
Age : 55
Bosted : Sørreisa
Reputation : 1
Registration date : 26.09.2008

http://kortveggen.blogspot.com

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Isabell Tir 04 Nov 2008, 12:24

Å, det er så koselig å samle familien i jula! Vi har ribbe på julaften, og lunsj hos svigermor 1 juledag. Hun har bursdag den dagen. Dvs vi deler på henne og mamma 1 juledag, for mamma har også familielunsj.
Isabell
Isabell
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 4968
Age : 54
Bosted : Risør
Reputation : 1
Registration date : 11.05.2008

http://scrappoglapp.no/nettbutikk

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Solblomst Tir 04 Nov 2008, 15:06

Jeg lager julemenn og pepperkakehus sammen med barna. I fjor hengte vi opp røde hjerter i stuevinduet som en adventskalender. Det var veldig koselig, så det fortsetter vi med. Nå som barna blir større tror jeg at vi satser på å laget hjemmelaget julepynt og julegaver.
Vi pleier ikke å lage store selskaper og stress i julen.
På menyen står pinnekjøtt.
Solblomst
Solblomst
Husvarm
Husvarm

Antall Innlegg : 391
Age : 55
Bosted : Sunnmøre
Reputation : 0
Registration date : 23.05.2008

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Papirskreppa Tor 06 Nov 2008, 21:32

Så koselig det er å lese om hvordan dere feirer jul og hvilke tradisjoner dere har. Og så baker jeg pepperkaker med ungene. Liker så godt å bake, så det blir bakt mange sorter til jul. Vi har og pinnekjøtt og ribbe julaften. Så er vi i kirken på dagen. Frida er med i koret, og det er så flott å høre alle julesangene. Vi prøver og å samles hos en av oss søsknene en av juledagene. Veldig koselig. I fjor var vi hos Merete på nyttårsaften.
Papirskreppa
Papirskreppa
Husvarm
Husvarm

Antall Innlegg : 432
Age : 63
Bosted : Finnsnes
Reputation : 0
Registration date : 20.05.2008

http://www.papirskreppa.blogspot.com

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Victoria Fre 07 Nov 2008, 03:43

Jeg er veldig glad i jul og var veldig bundet til mine juletradisjoner da jeg var yngre. Mente blant annet helt seriøst at jeg ikke kunne gifte meg med en som spiste noe annet enn ribbe på julaften, for det ble ikke jul uten....

Og så fant jeg meg en som spiser pinnekjøtt... - og jeg oppdaget at pinnekjøtt er helt topp på julaften, og det ble vår julaftentradisjon når vi hadde jul hjemme hos oss. Men så flyttet vi til Canada, så da blir jo en del tradisjoner snudd litt på hodet fordi det ikke er alt man kan få tak i. Pinnekjøtt er en av de tingene. Så nå spiser vi ribbe igjen, medisterkaker (som er laget av en miks av svin og kalv) og weiswurst fra den tyske slakteren på markedet.

Ellers så har vi så norske tradisjoner som mulig. Vi tenner adventslys, selv om det kan være veldig vanskelig å få tak i lilla lys, bake pepperkaker, lager pepperkakehus - eh, monterer det som er kjøpt på Ikea Embarassed , drikker hjemmelaget gløgg, feirer julaften på julaften, og ikke første juledag, har julelunsj på førstedag, enten alene eller sammen med noen om vi finner noen å invitere. Og i år har jeg også tenkt til å invitere til "Åpent hus" med gløgg, pepperkaker og noen andre få norske spesialiteter. Det har vi ikke gjort før, så det skal bli interessant å se om noen vil komme...

Og så prøver vi å få faren min til å komme over til jul, men da trenger vi noen som kan reise med ham, og det er ikke så lett å finne noen som vi feire jul i Montreal liksom.

Victoria
Nybegynner
Nybegynner

Antall Innlegg : 195
Reputation : 0
Registration date : 18.07.2008

Til Toppen Go down

Juletradisjoner Empty Re: Juletradisjoner

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet